חזון ויעדים יחידות הפקולטה מרכזי ומכוני מחקר ביטאון הפקולטה ספריה לוח סמינרים חדשות מפה גלריה סרטונים מלגות ספר טלפונים לוח סמינרים

סטודנטים במסלול להנדסה חקלאית בונים טרקטור לתחרות האגודה האמריקאית להנדסה חקלאית וביולוגית 1.2.2015

1 פברואר, 2015
סטודנטים בונים טרקטור לתחרות ASABE
עומר אורן 
במסלול להנדסה חקלאית בטכניון, המובילה זה שנים רבות מחקרים מגוונים בתחום הרכב, שוקדים כעת סטודנטים על פיתוחו של כלי רכב ייחודי. קבוצת סטודנטים בהנחייתו של פרופ' יצחק שמולביץ' קיבלה על עצמה את האתגר לתכנן ולייצר כלי רכב חקלאי חדשני ולהציג אותו באילינוי במאי 2015 לעינם הבוחנת של מיטב המומחים מהתעשייה האמריקאית
האגודה האמריקאית להנדסה חקלאית וביולוגית (ASABE), פועלת משנת 1907 לקידום חינוכי ומדעי של תחומים הקשורים להנדסה חקלאית, מזון וביולוגיה - נושאים כמו אנרגיה מתחדשת, חיסכון באנרגיה, בטיחות מזון, אחריות סביבתית ועוד, נשזרים בפעילות האגודה עם הנדסת מיכון חקלאי כמו מכונות מיון ואריזה, מכונות שדה, טרקטורים וכד'. האגודה מונה כיום כ-8000 חברים המגיעים מלמעלה מ-100 מדינות ברחבי העולם, ופועלת במישורים רבים להגשמת מטרתה - קיום אירועים, כנסים ותחרויות, פרסום ועיבוד של סטנדרטים לייצור ופיתוח, תמיכה במחקרים, מלגות ועוד.
בשנת 1998 הכריזה האגודה על תחרות בינלאומית שנתית לתכנון וייצור של טרקטור בקנה מידה של רבע מטרקטור 'סטנדרטי', שזכתה לשם "רבע טרקטור". התחרות מיועדת לקבוצות של סטודנטים מאוניברסיטאות ברחבי העולם, וייחודיותה בכך שהיא מדמה סביבת עבודה ריאליסטית לחלוטין - כל קבוצה הנרשמת לתחרות מהווה צוות בחברת הנדסה חקלאית שמעוניינת לייצר כלי רכב בהתאם לדרישות השוק, תחת ההנחות שהחברה פונה לפלח שוק המוכר כיום 20,000 יח' בשנה במחיר ממוצע של 6,050$, בשוק יש כיום 20 מתחרים המייצרים מוצר דומה, וכלי הרכב המתוכנן ייוצר בכמות של 3,000 יח' בשנה. על הצוות מוטל לבחור קונספט, לתכנן לפיו את כלי הרכב במלואו, ולייצר בפועל אב-טיפוס לתחרות בארה"ב. כל זאת, מתרחש תחת כל האילוצים הכלכליים המאפיינים פיתוח מוצר בשוק, שכן מטרת הצוות בתחרות אינה מסתכמת בהצגת יכולותיו של כלי הרכב במבחנים השונים - המטרה העיקרית היא לשכנע את "חבר המנהלים" בכדאיות הכלכלית של ייצור המוני של כלי הרכב המתוכנן.

בימי התחרות כלי הרכב נבחן תחילה ע"י מומחים בתחום בהיבטים של ייצור, אחזקה, ארגונומיה, בטיחות ורעש. לאחר שהרכב אושר בהיבטים אלו, על הסטודנטים להוכיח את יכולותיו בשלושה מבחנים - משיכה, תמרון ועמידות. יכולת המשיכה מהווה מדד מכריע לגבי יכולת העבודה של כלי הרכב וכושרו להגיע ליעילות משיכה מכסימאלית תוך ניצול כל הספק המנוע לעבודה יעילה. יכולת התמרון עשויה להיות קריטית עבור כלי רכב שמיועד למקומות צרים, ומבחן העמידות, אשר יתבצע לראשונה בתחרות 2015, יבדוק את איכות הייצור של האב-טיפוס וגם את יכולות העבירות שלו במגוון תנאי שטח.
במסלול להנדסת מיכון חקלאי בטכניון לומדים הסטודנטים את כל קורסי הבסיס הקשורים להנדסת מכונות, אך מוסיפים לכך קורסים רבים העוסקים ביחסי מכונה-סביבה - לימודי קרקע, צמחים, אקולוגיה, אטמוספירה, חישה ועוד. לאחר השלמת לימודי הבסיס זוכים הסטודנטים לעבור מס' קורסים ייחודיים בתחום הרכב והעבירות המהווים את הבסיס לתכנון פלטפורמת שטח הנדרשת בתחרות כזו.
השנה, לראשונה בישראל, קיבלה על עצמה קבוצה של כעשרה סטודנטים את האתגר להעמיד כלי רכב שישתתף בתחרות בארה"ב בסוף מאי 2015. בעידודה ובתמיכתה של הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, תחתיה פועל המסלול להנדסת מיכון חקלאי, נרשמנו לתחרות באוקטובר 2014 והתחלנו במחקר ותכנון של כלי הרכב המיועד. הפקולטה העמידה לרשותנו צוות מנחים מנוסה ואף שכרה את שירותיהם של יועצים מהתעשייה לעזרתנו, אזור עבודה רחב ידיים הוקם וצויד למעננו בכל הציוד הנדרש, וכלי רכב מסוגים שונים הועמדו לרשותנו לצרכי לימוד.
אתגר העומד בפני הצוות גדול מאוד. מנוע 31 כ"ס מתוצרת Briggs & Stratton וזוג צמיגים אחוריים מתוצרת Titan מסופקים ע"י מארגני התחרות - כל שאר התכנון של הטרקטור מוטל על הסטודנטים בלבד, כאשר מארגני התחרות מדגישים כי גם הייצור מוטב שייעשה ע"י הסטודנטים בעצמם. התחרות עשירה בפרטים, טכניים ובטיחותיים, בהם אנו מחויבים לעמוד - מגבלות משקל, ממדים ורעש, החוברות לדרישות בטיחות מחמירות, דורשות חשיבה הנדסית יצירתית ומתוחכמת ע"מ להציג יכולות עדיפות בתחרות אל מול קבוצות שצברו ניסיון בשנים קודמות של התחרות, ומאחוריהן עומד גב כלכלי איתן.
הצוות חולק לתתי-צוותים, האחראים על תכנון המכלולים השונים - תמסורות, היגוי, מרכב, שלדה, מנוע וחשמל. נוסף על אלו מונו ראש צוות, אינטגרטור האחראי על התיאום בין כלל הרכיבים, אחראי קשרי חוץ ופנים-טכניונים, ואחראי תקציב וגיוס כספים. כבר עם תחילת העבודה ניתן היה לראות את ההבדל המהותי שבין פרויקט לימודי רגיל לבין תחרות זו הדורשת חשיבה ועבודה רבה על כל הפרטים הסובבים את העבודה ההנדסית לצורך הבאתה לידי מימוש.
שם הצוות הנבחר הינו TracTech, והוא מייצג גם את הקונספט הנבחר - כלי רכב רב שימושי שישלב יכולות עבודה של טרקטור קטן, עם נוחות ומהירות נסיעה של טרקטורון. כלי כזה יכול להיות שימושי במשקים קטנים הנדרשים למגוון עבודות רב בעלות נמוכה, לחוות גדולות הנדרשות לנסיעה של מרחקים לביצוע עבודות, וגם לשימושים שונים כמו סיורים ביטחוניים. לצורך מימוש הקונספט אנו שוקדים על פיתוח מערכת תמסורת מתאימה, מתלים רב-תכליתיים, אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו בעתיד להסב את הכלי להפעלה מרחוק ועוד.


צוות פרויקט : TracTech המנחים מר נחום אורלב  וד"ר עמוס מזרח

בימים אלו אנו כבר בשלבים מתקדמים של תכנון הרכיבים השונים, כאשר במקביל אנו פועלים גם במישור התקציבי למציאת שותפים שיסייעו לנו בקנייה וייצור של רכיבים, בשילוח כלי הרכב ובהטסה ושהייה של הקבוצה בארה"ב.

פרטים נוספים על התחרות ועל קבוצת ה-TracTech ניתן למצוא באתר ה-ASABE ובאתר הקבוצה. נשמח לקבל הצעות והארות לדואר האלקטרוני - tractech@technion.ac.il

1 http://www.asabe.org/membership/preprofessionalsstudents/14-scale-comp.aspx
2 http://www.tractech.net.technion.ac.il

חיפוש
עמוד בית |  מפת הפקולטה |  אלפון פקולטי |  מפת אתר |  צור קשר |  English
  Copyright © 2006 Civil. All Rights Reserved. Created by Catom web design